Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

Supermarkten beloven gesprek over belonen duurzaamheidsinspanningen

Geplaatst: 13/10/2020 


Supermarkten beloven met bedrijven in gesprek te gaan die willen investeren in verduurzaming en daarbij de zekerheid van langjarige afzetcontracten zoeken. Dat schrijft minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan de Tweede Kamer. Schouten sprak met vertegenwoordigers van supermarkten en de brancheorganisatie voor de supermarkten CBL.

De gesprekken met de supermarktvertegenwoordigers hebben geleid tot een aantal concrete gezamenlijke werkafspraken, meldt Schouten. De supermarktvertegenwoordigers gaan in gesprek met ondernemers in de primaire sector die het gevoel hebben geen langjarige afspraken te kunnen maken over samenwerking gericht op extra verduurzaming. Verder hebben de supermarkten toegezegd zich te blijven inspannen om de vraag naar en het aanbod van duurzame producten, waaronder regio- en streekproducten, te stimuleren.

De supermarktbranche en Rijksoverheid gaan werken mee aan de ontwikkeling en toepassing van een methodologie om de onderbouwing van duurzaamheidsbeslissingen die in voedselketens genomen worden meer te stroomlijnen. Dit doen zij in nauwe samenwerking met andere partijen in de voedselketen, onder andere via de Alliantie Verduurzaming Voedsel. Er wordt onderzocht op welke manier kan worden aangesloten bij al bestaande analyses en activiteiten op dit gebied.

Schouten laat onderzoeken of het mogelijk is te komen tot een standaard voor een jaarlijkse rapportage die inzicht biedt in de mate waarin supermarkten en verwerkende voedselbedrijven bijdragen aan een duurzaam voedselsysteem, inclusief een eerlijke prijs voor de boeren. In het verlengde van het publiek-private samenwerkingsproject Transparant, gezond & duurzaam werken supermarktbranche en ministerie aan ketenbrede initiatieven gericht op het delen van data en daarmee op het vergroten van de transparantie die consumenten nodig hebben om duurzame keuzes te kunnen maken.

bron: Ministerie van LNV, 28/09/2020