Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

'Supermarkten stimuleren gezonde voeding nog te weinig'

Geplaatst: 14/10/2020 


Supermarkten stimuleren gezonde voeding nog te weinig en er is er voor de hele sector nog veel te verbeteren. Dat is de conclusie die de Hartstichting trekt op basis van de Superlijst Gezondheid, een ranglijst waarbij is vergeleken wat 8 Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen bij het kiezen voor gezond eten en drinken. Het onderzoek voor deze lijst opgesteld door Questionmark is gefinancierd door het Diabetesfonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nierstichting.

Questionmark stelt onder andere vast dat gemiddeld 82% van de aanbiedingen in reclamefolders van supermarkten een ongezond product betreft. Bij vrijwel alle kassa's liggen snoep en chocola voor het grijpen. Volgens de onderzoekers hebben supermarkten zichzelf geen duidelijk doel gesteld om minder ongezonde producten te verkopen

Er zijn ook zaken die wel goed gaan. Zo is er een supermarktketen die bij de kassa geen ongezond voedsel meer aanbiedt. Een andere keten gebruikt Disney-karakters om producten uit de Schijf van Vijf aantrekkelijk te maken voor kinderen. In het algemeen kan elke supermarkt wel iets van een andere supermarkt leren, stelt Questionmark. Er zijn volgens de onderzoekers grote verschillen zijn tussen de supermarktketens. Lidl, Dirk, Coop en Ekoplaza lopen iets voorop. Albert Heijn, Jumbo, Aldi en Plus zijn minder ver.

De Superlijst Gezondheid is te raadplegen op de website van Questionmark.

bron: Hartstichting, 13/10/2020