Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

'Ouderen vormen interessante doelgroep voor voedingsbedrijven'

Geplaatst: 16/10/2020 


Voor bedrijven wordt het inspelen op de specifieke voedingsbehoeften van ouderen gezien hun toenemend aandeel in de bevolking steeds interessanter, zegt Rob Morren sectorspecialist Voeding van ABN AMRO. In Nederland leven volgens het CBS momenteel circa 3,3 miljoen 65-plussers en de komende 10 jaar groeit dit aantal naar circa 4,3 miljoen.

Een substantiële groep ouderen vormt bovendien een kapitaalkrachtige doelgroep, aldus Morren. Niet zozeer vanwege hun reguliere inkomsten, maar vooral door vermogen dat over vele jaren is gespaard of dat ineens vrijkomt bij de verkoop van de eigen woning.

Volgens een Amerikaans onderzoek dat is gepubliceerd door Grand View Research stijgt de wereldwijde markt voor medische voeding met 7% per jaar naar ruim 27 miljard dollar in 2025. Hoewel dit segment niet heel rechtlijnig is gedefinieerd, is het wel volop in ontwikkeling en zijn er tal van bedrijven in actief.

Het is voor producenten van voeding niet altijd eenvoudig om ouderen te bereiken. Ouderen zijn over het algemeen rationeler bij het doen van aankopen dan de gemiddelde consument. Ze letten eerder op feitelijke claims en functionele eigenschappen van een product. Daarnaast hebben ouderen meer behoefte aan kleine en lichte verpakkingen, die bovendien eenvoudig te openen en goed leesbaar zijn.

Voedselproducenten moeten zich er bewust van zijn dat de samenstelling en de wensen van hun doelgroepen de komende jaren sterk veranderen. Voor groepen die bijzondere voeding nodig hebben zit dit deels in het aanbieden van meer medische of verrijkte voeding. Ook betere communicatie over bestaande voeding ook kan helpen.

bron: ABN AMRO, 16/10/2020