Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

Sterke groei in maaltijd- en boodschappenbezorging door coronacrisis

Geplaatst: 12/01/2021 


Met name bedrijven die maaltijden- en boodschappen bezorgen hebben geprofiteerd van de coronacrisis. In 2020 groeide de totale markt voor bezorging van voedingsproducten met 43,1% ten opzichte van 2019. Inmiddels komt bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken via bezorging, stelt het Foodservice Instituut Nederland FSIN.

De bezorging van maaltijden door foodservicebedrijven groeide naar schatting met 37% naar ruim 2,7 miljard euro in 2020. Zonder corona zou de omzetgroei van maaltijdbezorging in 2020 naar schatting rond de 14% zijn geweest. In 2020 was maaltijdbezorging vanwege de coronacrisis goed voor bijna 23% van de totaalmarkt voor buitenshuis eten en drinken.

In 2020 nam de bezorging van boodschappen door supermarkten en speciaalzaken toe met ruim 49% toe naar bijna 2,7 miljard euro. Dat is ruim 600 miljoen meer dan oorspronkelijk ingeschat, waarmee het marktaandeel van bezorging door supermarkten en voedingsspeciaalzaken nu op 6,1% ligt.

Niet alleen kozen meer consumenten voor bezorgen, ook nam de bestelfrequentie per klant toe. Consumenten bestellen niet alleen meer op zondagavond een maaltijd, maar ook vaker op doordeweekse dagen. Het zijn vooral jongere generaties die vaker kiezen voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken.

Bezorgketens openden dit jaar meer nieuwe vestigingen en ketens die nog niet of weinig bezorgden, schakelden versneld over. De variatie in het aanbod nam daardoor toe. De groei die nu versneld is ingezet, verdwijnt niet zomaar als de coronamaatregelen voorbij zijn, meent het FSIN.

bron: FSIN, 12/01/2021