Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

Grens van 25% korting bij verkoop van alcoholhoudende drank per 1 juli

Geplaatst: 07/04/2021 


Staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport werkt aan een wijziging van de Drank- en Horecawet. Eén van de belangrijkste maatregelen uit de wijzigingswe is een verbod op prijsacties met meer dan 25% korting bij de verkoop van alcoholhoudende drank. Deze maatregel zal naar verwachting in werking treden met ingang van 1 juli 2021.

Twee jaar na de inwerkingtreding wordt de maatregel voor een verbod op hoge prijskortingen op alcoholhoudende dranken geëvalueerd. Met het oog op deze evaluatie heeft er in 2020 een nulmeting plaatsgevonden, die is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia.

Panteia geeft een overzicht van het huidige aanbod van prijsacties van alcoholhoudende drank, het type van prijsacties en de bijbehorende marketingstrategieën en de manieren waarop prijsacties het consumentengedrag beïnvloeden. In 2023 wordt dit onderzoek herhaald.

Uit de nulmeting blijkt dat alle landelijke supermarkten, slijterijen en grote webshops prijsacties voeren, variërend van gemiddeld 14 tot 21% korting. Bij een minderheid van de huidige prijsacties wordt er meer dan 25% korting gegeven. Bij de supermarkten en landelijke slijterijen gaat het om ongeveer 25% van alle prijsacties.

De prijsacties zorgen voor meer verkopen: hoe hoger de korting, hoe meer er wordt gekocht en hoe groter de kans op consumptie en overconsumptie. Als de kortingen van meer dan 25% zouden worden afgeschaft, geeft een substantieel deel van de consumenten aan minder of minder vaak alcohol te zullen kopen. Een derde van de consumenten zegt op zoek te gaan naar alternatieve verkoopkanalen in het buitenland.

Het effectonderzoek in 2023 moet duidelijk maken hoe retailers en producenten op de aanpassing in de wet gaan reageren, bijvoorbeeld door de prijzen structureel te verlagen of door vaker prijsacties met minder korting te doen, en in hoeverre de uitgesproken intenties door consumenten daadwerkelijk leiden tot veranderingen in koop- en consumptiegedrag. De NVWA is verantwoordelijk voor de handhaving van het verbod op prijsacties met meer dan 25% korting.

Meer informatie is te vinden in het rapport 'Prijsacties op alcoholische dranken' van Panteia.


mail a friend printversie deel dit bericht via WhatsApp deel dit bericht op FaceBook deel dit bericht op LinkedIn deel dit bericht op Twitter