Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

'Nutri-Score mag niet aangepast worden vanwege commerciële redenen'

Geplaatst: 04/05/2021 


De Nutri-Score mag niet aangepast worden vanwege commerciële redenen. Dat heeft de Consumentenbond aangegeven in een brief aan staatssecretaris Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het moet duidelijk zijn wanneer en hoe besluiten over Nutri-Score worden genomen, stelt de consumentenorganisatie.

De Nutri-Score is een voedselkeuzelogo. Het geeft met verkeerslichtkleuren en letters een oordeel over de gezonde voedingswaarde van een product. De Nederlandse overheid heeft voor invoering van dit logo in Nederland gekozen. Op dit moment evalueert een internationale wetenschappelijke commissie de Nutri-Score.

De Consumentenbond stelt samen met de Europese consumentenorganisatie BEUC dat aanpassingen aan de berekeningsmethode en de eventuele invoering van uitzonderingen voor bepaalde voedingsproducten, moeten worden genomen op basis van wetenschappelijke redenen.

Wijzigingen zijn alleen mogelijk als dit in het belang van de volksgezondheid is. Wijzigingen vanwege commerciële redenen moeten uitgesloten worden. Het is daarom essentieel dat besluiten over aanpassingen, die door de stuurgroep worden genomen, alleen genomen worden op basis vanevaluaties en conclusies van de wetenschappelijke commissie, stellen de consumentenorganisaties.

Om de sterke wetenschappelijke basis van Nutri-Score te behouden, mogen toekomstigebeslissingen over wijzigingen nooit in strijd zijn met de conclusies van de wetenschappelijke commissie. Deze conclusies en besluiten moeten openbaar worden orden gepubliceerd. De leden van de commissie moeten ook de bevoegdheid krijgen om proactief elk aspect van de Nutri-Score te onderzoeken dat zij relevant achten voor de voortdurende ontwikkelingen verbetering van het logo.

Meer informatie is te vinden in de brief van de Consumentenbond.

bron: Consumentenbond, 04/05/2021

mail a friend printversie deel dit bericht via WhatsApp deel dit bericht op FaceBook deel dit bericht op LinkedIn deel dit bericht op Twitter