Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

Nederlanders snoepen meer in coronatijd

Geplaatst: 07/06/2021 


Nederlanders hebben in de coronatijd meer besteed aan snoep, chocola en drop. Dat blijkt uit een onderzoek van IRI Nederland voor ABN AMRO, waarbij cijfers zijn geanalyseerd van verkopen via supermarkten, drogisterijen en pompstations. In 2020 groeide de omzet van chocola met 7% en die van drop en suikerwaren met 6%. In de eerste vier maanden van 2021 was er voor zowel chocola als snoep een omzetgroei van 9%.

In de jaren voor corona groeide de verkoop van drop en andere snoepsoorten nauwelijks. In het onderzoek van ABN AMRO en IRI Nederland valt verder op dat er flink minder pepermunt en kauwgom verkocht wordt. Cloetta Holland - fabrikant van onder meer Sportlife en King - kent een daling in de verkoop van pepermunt en kauwgom van bijna 15%.

In de cijfers van ABN AMRO en IRI Nederland zitten niet de verkopen van speciaalzaken voor chocolade en zoetwaren verwerkt. Veel van deze winkels kenden in 2020 een forse omzettoename die op kunnen lopen tot wel 50%.

Ook Rien de Koning, marktonderzoeker van het bureau More2Market, stelt dat het gebruik van snoep, drop en chocolade is toegenomen. Hij schat de toename op 10%. De stijging doet zich met name voor bij verkopen in supermarkten en speciaalzaken. Via de horeca en pompstations is er minder verkocht.

Online is er volgens ABN AMRO vorig jaar 46% meer snoep verkocht en 75% meer chocola. Met name chocoladerepen bleken populair. In 2020 werd er voor bijna 20 miljoen euro aan chocola verkocht bij de online-supermarkten.

bron: NOS, 07/06/2021

mail a friend printversie deel dit bericht via WhatsApp deel dit bericht op FaceBook deel dit bericht op LinkedIn deel dit bericht op Twitter