Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

'Voedingssector oordeelt gematigd over eigen duurzaamheidsprestaties'

Geplaatst: 08/06/2021 


Omnicom PR Group onderzocht hoe er in de voedingssector over duurzaamheid wordt gecommuniceerd. Aan het onderzoek werd meegewerkt door 282 medewerkers binnen Nederlandse voedingsproducenten die daar een stem in hebben. Ze vinden over het algemeen de communicatie over duurzaamheid in hun bedrijf wel in orde, maar zijn veel gematigder over de feitelijke prestaties die er op dit terrein worden geleverd.

De definitie van ‘duurzaamheid’ wordt breed en versnipperd ervaren binnen de voedingssector. Binnen het brede scala aan duurzaamheidsaspecten en wat ze betekenen voor het eigen bedrijf, worden vooral de aspecten die gevoelsmatig dichtbij liggen gezien: recyclebare verpakking en minder verspilling wordt door 40% van de respondenten genoemd. Dit zijn zaken die goed tastbaar te maken zijn, zowel als oplossing als in communicatie.

Onderwerpen die als gewenste duurzaamheidsaspecten ook in de media circuleren - lokaal en vers, lokale gemeenschappen ondersteunen, minder internationaal transport, biologisch of minder dierlijk eiwit - worden in het onderzoek met minder dan 10% onderaan de lijst geplaatst als belangrijke duurzaamheidsaspecten in het bedrijf waar men werkt. Ook het duurzaam overzien van de keten als geheel wordt weinig benoemd.

Van de respondenten noemt 73% duurzaamheid belangrijk. Met een rapportcijfer van 7,5 heerst er daarnaast een grote mate van tevredenheid over de aandacht voor duurzaamheid bij het eigen bedrijf en het communiceren hierover. Tegelijkertijd blijkt 53% persoonlijk vrij weinig kennis van duurzaamheidsdoelen en het concrete beleid te hebben; 24% van de respondenten is geheel niet bekend met het duurzaamheidsbeleid op het werk.

Hoewel de bedrijfsduurzaamheidscommunicatie als 'goed' wordt beoordeeld, blijkt er toch twijfel over de daadwerkelijke verduurzaming binnen het bedrijf waar men werkzaam is. Van de respondenten ziet 53% het eigen bedrijf als ‘middenmoter’ en meer dan 25% ziet de werkgever als 'achterlopend' of weet de duurzaamheidspositie van het bedrijf niet te benoemen.

bron: Omnicom PR Group, 08/06/2021

mail a friend printversie deel dit bericht via WhatsApp deel dit bericht op FaceBook deel dit bericht op LinkedIn deel dit bericht op Twitter