Fovorieten
Gebruikersmenu

Login Nieuwsarchief

wachtwoord vergeten?

Nieuwsfilter

Zoek nieuws op de trefwoorden...

in de periode:

  t/m  

Reclame gericht op kinderen via digitale platforms blijft aandachtspunt

Geplaatst: 11/06/2021 


De regels uit de ‘Reclamecode voor voedingsmiddelen’ voor reclame gericht op kinderen worden door veel voedingsmiddelenproducenten goed nageleefd. Reclame op digitale platforms, waaronder social media en in samenwerking met influencers, blijft een extra aandachtspunt. Dat blijkt uit de nieuwe ‘Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten‘ die over het jaar 2020 is uitgevoerd door Panteia in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De onderzoekers stelen vast dat op digitale platforms in sommige gevallen het ‘grijze gebied’ wordt betreden. Of dat bewust of onbewust gebeurt laten zij in het midden. Ook wordt in het midden gelaten of de gevonden uitingen die mogelijk niet voldoen aan de reclamecode ook daadwerkelijk niet voldoen. Die beoordeling is aan de Reclame Code Commissie.

De vereniging van adverteerders bvA en de Federatie voor de Nederlandse levensmiddelenindustrie FNLI publiceerden al gezamenlijk de gids ‘Content Creators en Foodadverteerders’. Daarin worden extra checks geadviseerd voor reclame op digitale platforms en reclame in samenwerking met influencers.

Daarnaast staat op 8 juli weer een voorlichtingsbijeenkomst in de vorm van een webinar gepland. Naast een update over de regels over sponsoring, een case uit de praktijk en de mogelijkheden voor digitale monitoring, zullen de onderzoekers van Panteia hun bevindingen uit het onderzoek nader toelichten.

De 'Monitor Kindermarketing voor Voedingsproducten Meting 2020' is te vinden op de website van de Rijksoverheid. De gids ‘Content Creators en Foodadverteerders’ is voor leden te downloaden via de website van de bvA.

 

bron: FNLI, 11/06/2021

mail a friend printversie deel dit bericht via WhatsApp deel dit bericht op FaceBook deel dit bericht op LinkedIn deel dit bericht op Twitter